me & my hubby

Daisypath Anniversary tickers

24 September 2012


TUHAN SEDANG MENGUJI KITA...

Menarik buku ini, banyak ilmu yg aku dapat dari buku ini. Syukur alhamdulilah disaat semangat aku yg hilang seketika aku bangkit kembali mengumpul semangat yg hampir hilang. Semua manusia akan menerima ujian Allah..seperti aku diuji sejak dari kecil lagi. Sejak lahir aku ada ketumbuhan diatas tapak kaki "hemangioma", bayangkan sejak lahir..ia membesar mengikut pembesaran aku, agak sukar untuk menjaga sebab kalau tersalah langkah ia akan berdarah. Pernah sekali waktu itu banjir aku main air banjir..apa lagi kena ulat air. Hanya Tuhan saja yg tahu beapa sakitnya dan sukarnya nak diubati. Mak dan abah guna kan tepung ubi untuk menutup semula bahagian atas tapak kaki aku yg terkoyak tu. Usia aku 20thn baru aku buat operation untuk membuang ketumbuhan tu. Alhamdulilah skrg cuma ada bekas sahaja.

Sekali lagi aku diuji Allah melahirkan kedua-dua cahaya mata aku secara operation. Dugaan lagi aku terima, menjaga anak dalam pantang dgn keadaan luka diperut yg memerlukan penjagaa yg rapi..namun syukur aku lalui dgn mudah. Itulah kadang-kadang aku nie terlepas pandang...ada sebab kenapa Allah berikan ujian pada kita. Setidak-tidaknya dapat menghapuskan dosa-dosa kecil kita.

2thn lepas aku dan keluarga ku yg lain diuji lagi, kali ini memang hebat ujian yg Allah berikan pada aku, mak, abah, abang dan kakak-kakak ku. Setiap yg hidup pasti akan mati itu janji Allah, kehidupan ini hanya sementara, hanya pinjaman. Allah uji kami sekeluarga dan arwah kak ani pada tahun 2010, secara tiba-tiba arwah kak ani mendapat lukemia. Aku masih ingat lagi tarikh 30.06.2009 ulang tahun kelahiran arwah yg ke 46, pada taikh yg sama doktor mengesahkan arwah menghidap lukemia. Setelah dirawat hampir 6 bulan dan koma selama 3minggu arwah pergi meninggalkan kami semua, meninggalkan suami dan seorang anak lelaki yg berusia 8thn.
Akulah orang yg paling sedih waktu itu..kehilangan seorang kakak teman berbicara, bergurau senda. Namu aku redha akhirnya dia pergi memenui pemciptanya tanpa perlu terseksa lagi dgn rawatan dihospital yg pada aku amat menyeksakan. Sebab apa aku kata aku tak sanggup melihat arwah dijadikan uji kaji dalam keadaan yg koma di ICU. Dalam keadaan koma buat dylisis darah, buat kimo, diambil air tulang sum sum.. Itulah yg terpaksa arwah lalui dlm keadaan koma. Dah masuk 12thn arwah pergi namun setiap detik yg dilalui oleh arwah dihospital tk pernah terpadam dimindaku.. Al-fatihah untuk arwah NORAINI OMAR dan arwah ayahku OMAR JAAFAR.
 
Saat ini..waktu aku menghadapi masalah aku tk punya siapa untuk ku luahkan apa yg aku takuti ini. Hanya suamiku tempat aku mengadu dan yg paling aku syukur aku ada Allah tempat aku mengadu sepuas-puasnya. Mengadu setiap kali berdoa selepas solat sambil bercucuran airmata ini mengalir mengenangkan dosa-dosa aku yg lalu dan ketika ini. Moga Allah mengampuni segala dosa-dosa aku, menerima taubat aku dan menerima segala amalan kebaikan aku.
 
Alhamdulilah dengan buku ini banyak yg aku pelajari. Bersyukur jika kita menerima musibah dan bersabar dengan ujian yg Allah berikan. Ujian yg Allah berikan kepada kita adalah penghapus kepada segala dosa-dosa kecil kita. Insyallah ada gajaran yg Allah akan berikan pada setiap kesabaran kita ..

No comments:

Post a Comment