me & my hubby

Daisypath Anniversary tickers

16 May 2012

ammar...

Lama Lama dah ber entry...tk ada mood. banyak dlm kepala nie nk cerita tp jari runcing nie mls benar nk menaip (runcing ke jari awak pn ogy) huhuhu. Minggu lepas dugaan demi dugaan yg Allah berikan aku and my hubby..ammar demam panas sampai 40.5C, panik seketika apa lagi terus basahkan badan dia kepala dia dgn air. Ubat demam setiap 4jam..
Esok pagi terus bawa ke SJMC..kasihan ammar batuk tk henti2 tunggu kat SJMC punya lah lama dari 10.00 am sampai jam 12.00 baru turn ammar. Jumpa Doktor Sofia Ali..doktor Sofea dulu, doktor kata tekak ammar merah sesangat..kena ambil  buat nebilezer, blood test and ambil sample hingus di hidung sebab doktor takut H1N1. Aku masa tu doa banyak-banyak moga ammar dilindungi dari sbrg penyakit bahaya. Seminggu ammar tk pergi Genius Aulad (GA)..dpt MC.  Dpt result syukur algamdulilah ammar terhindar dari H1N1, lega aku tk terkata. Dah seminggu aku pon hantar balik ke GA, first day sekolah ammar dah demam semula sampai 39.7C. Aku apa lg terus suruh ammar mandi, lps tu aku suruh ammar buka mulut dia, aku suluh tgk habis satu mulut sampai ke tekak dah ulser (dah jadi mcm doktor aku nie...berkat jadi ahli St John dulu kan....). Mlm tu juga bawa ke KLINIK PAKAR KANAK-KANAK DR CHAN, lepas jumpa dkrt confirm ammar kena penyakit mulut tangan dan kaki (coxsackie). Patutlah demam ammar tk surut..lepas stop je mkn ubat demam dan antibiotik demam balik. Skrg nie tgh musim penyakit nie..tp dktr kata seminggu sahaja akan pulih seperti biasa..

tanda-tanda di tapak tangan yg mcm melepuh


so kanak-kanak dibawah 5 thn mmg berisiko utk dapat sbb antibodi mereka tak kuat lagi...
nampak kan tanda wana merah tu...

No comments:

Post a Comment